Tekatan merupakan
karya seni hiasan tradisional tekstil Melayu yang indah. Seni ini amat popular di Semenanjung
terutamanya di Perak. Dalam seni
tekatan, benang emas disulam timbul di atas kain baldu untuk membentuk ragam
hias yang cantik. Setiap ragam hias pada
sulaman akan diisi dengan mempulur untuk menampakkan kesan timbul pada tekatan
tersebut. Biasanya mempulur diperbuat
daripada rotan sega atau kertas keras.
Kebanyakan
reka cipta seni ragam hias tekatan adalah berdasarkan kepada pengalaman
terhadap alam semula jadi. Oleh itu,
ciptaan ragam hias banyak dipengaruhi unsur-unsur seperti tumbuhan, unggas dan
geometri.
Seni
kraf ini juga dikenali sebagai sulaman timbul atau tekat bersuji. Antara peralatan tradisi Melayu yang dihiasi
dengan tekatan ialah tikar sila, perhiasan katil dan tepak sireh.
Tekatan
dikatakan berasal dari China, India serta dipengaruhi budaya Arab. Pengaruh India dilihat daripada perkataan
tekat atau tekatan itu sendiri yang berbau Sanskrit, iaitu bahasa purba
India. Budaya Arab pula mempengaruhi
seni tekatan Melayu dengan bentuk ragam hias bunga yang merupakan seni
eksklusif orang Arab dahulukala.
Pada
zaman kegemilangannya, seni ini dipelopori oleh golongan istana. Maka tidak hairanlah, seni kraf ini cuma
menjadi perhiasan istana dan golongan bangsawan sahaja. Walaupun kini seni tekatan lebih banyak
digunakan dalam perhiasan perkahwinan dan adat istiadat Melayu yang lain,
keindahan dan ketinggian seninya mampu diketengahkan sebagai produk komersil.
Gold embroidery or tekatan is a beautiful form of Malay needlework. It
is most popular in Peninsular Malaysia especially in the state of Perak. By
stitching gold threads on velvet fabric with desired designs beautiful relief
are created on the surface of the velvet.
Pith made out of Sega rattan or even thick paper is used as
underlay for the patterns or designs to highlight the relief.
Most of the embroidery designs are interpretations of the weavers
through interactions with nature and they are heavily influenced by the
elements such as flora, fauna and geometrical shapes.
This type of embroidery is also known as sulam timbul (raised embroidery) or tekat bersuji. Some of the traditional Malay furnishings
decorated with embroidery are mats, bedspreads and betel nut containers.
It is believed that embroidery originated from China or India but
certain Arabian influences were present. The Indian influence can be seen from
the word tekat or tekatan, which was taken from the old Indian
language Sanskrit. Arab culture exerts
its influence on the Malay embroidery in the form of the flowery patterns,
which remain the exclusive art of the
ancient Arabs.
At the peak of its popularity the royalty patronized the art of
embroidery. Thus, it is not a surprise that the art of embroidery became the exclusive adornments and usage
of members of the royalty as well as the
nobles. Now, this embroidery merely used as décor especially for Malay’s wedding.
Its beauty and high quality workmanship can be turned into becoming a
profitable commercial product.
Sumber : Bahagian Pemuliharaan, Kraftangan Malaysia
Artikel ini telah ditulis pada
hari Khamis
, Khamis, Disember 27, 2012
di bawah kategori
Tekstil
. Anda boleh mengikuti artikel ini melalui
comments feed
.
Catat Ulasan