Hutan-hutan
di Malaysia kaya dengan pelbagai jenis kayu seperti kayu cengal (balanocarpus
heimii), ,balau atau selangan batu (shorea spp), merbau (intsiapalembanica),
tembusu, resak, kayu kapur, kempas, kemuning (murraya paniculatum), jelutong
(dyera costulata), meranti,nyatuh dan pelbagai lagi spesis kayu yang amat
berguna dalam kehidupan manusia.
Pada
awalnya kayu menjadi bahan asas
kepada pembinaan tempat perlindungan
manusia seperti tiang, lantai, dinding dan rasuk. Di samping itu juga
batang-batang kayu ditarah dan dikuir bagi menghasilkan barang keperluan harian
seperti kelengakapan rumah, alat perburuan, alat pertanian, alat permainan dan
alat muzik.
Peralihan
dan perubahan peradaban hidup dalam masyarakat tempatan banyak mempengaruhi penciptaan peralatan yang pada
awalnya hanya untuk memenuhi keperluan dan kegunaan seharian.
Sesuai dengan naluri semulajadi
manusia yang gemar pada keindahan di samping pengaruh alam sekeliling
menjadikan tukang-tukang kraf semakin kreatif dalam menghasilkan kerja-kerja
tangan.
Seni ukiran
yang telah lama bertapak di Tanah Melayu pada awalnya banyak menerima pengaruh
agama Hindu dan pengukir-pengukir tempatan sering menggunakan motif-motif
haiwan, dewa dan tumbuh-tumbuhan sebagai reka corak. Selepas kedatangan Islam mempengaruhi dan merubah seni ukiran
terutama dari motif, maksud dan tujuan.
Kemahiran
tukang-tukang ukir menghasilkan reka corak ukiran yang halus ini mendapat perhatian golongan pemerintah pada
masa itu sehinggakan mereka diberi layanan dan kedudukan yang istimewa.
Sumber : Bahagian Pemuliharaan, Kraftangan Malaysia
Artikel ini telah ditulis pada
hari Khamis
, Khamis, Disember 27, 2012
di bawah kategori
Hasil Rimba
. Anda boleh mengikuti artikel ini melalui
comments feed
.
Catat Ulasan