Kain Telepuk / Gilding Cloth  

Ditulis oleh : Bahagian Pemuliharaan Kategori :


Seni telepuk adalah di antara teknik menghias kain yang telah diusahakan sejak kurun ke-18.   Ragam hias yang rumit akan ditekap pada kain gerus menggunakan sejenis perekat dan perada (helaian atau debu emas yang nipis).  Seni telepuk dikatakan dibawa masuk ke Semenanjung Malaysia oleh pedagang-pedagang Bugis.  Peralatan yang digunakan untuk menelepuk adalah gam Arab (sejenis perekat), perada emas, pelbagai corak sarang bunga kayu berukir, sudip buluh dan berus.

Kain Bugis dan batik antara kain yang boleh ditelepuk.  Namun demikian kain-kain ini perlu digerus hingga licin untuk membolehkan perada emas melekat dengan baik.  Tukang telepuk menyediakan gam Arab dengan mencalit sedikit gam pada belakang lengannya menggunakan sudip buluh.  Sarang bunga ditekap pada perekat sebelum dicetak pada permukaan kain.  Perada kemudiannya ditaburkan dengan cermat di kawasan bergam;  lebihan perada akan diberus keluar dan dikumpul untuk digunakan semula.  Proses ini dilakukan berulang kali sehingga ragam hias yang dikehendaki diperolehi.

Pelbagai pakaian wanita dan lelaki boleh dihias dengan telepuk.  Ini termasuk kain samping, sarung, kain lepas, kain persegi (untuk membuat tengkolok) dan kain dagang luar; perada hanya dilekatkan pada bahagian yang terdedah.  Teknik telepuk memerlukan ketekenunan pengusahanya (lazimnya kaum wanita) untuk menentukan susunan ragam hias yang kemas.  Pada masa kini, hanya segelintir pengusaha yang masih bergiat di dalam bidang ini.

The art of telepuk or gilding cloth is a technique used to pattern textiles since the 18th century. The elaborate patterns are actually created by gluing on thin gold foil or dust (parada) on the pre-calendered cloth.  Patterning cloth using this method is common in the Malay Archipelago; in Indonesia it is known as parada.  This technique was believed to have been introduced to the peninsular by Bugis merchants.  The material used include Arabic gum (an adhesive), gold foil or dust (parada), various carved wooden stamps (sarang bunga, bamboo spatula (sudip) and brush.

Various textiles and items of clothing can be gilded, including kain Bugis and batik.  Regardless of the type of cloth used, it must first be calendered to enable the gold foil to adhere well.  Before gilding begins, the artisan has to prepare the adhesive; a little Arabic gum is placed on the back of the forearm and worked vigorously with spatula.  The required wooden stamp is brought into contact with adhesive, and then stamped onto the cloth.  Gold foil or dust is then carefully placed on the glued surface and excess brushed off and reused.  This process is repeated until the desired design is formed.

A variety of cloth and clothing for both men and women can patterned this way including hip wrappers, sarongs, samping (short sarong) and the cloth headdress.  However gilding is normally restricted to areas, which are visible when worn in an effort to economize.  Much skill is needed to align the block and ensure accurate registration.  Today, there are few practicing artisans on this delicate art. 

Sumber : Bahagian Pemuliharaan, Kraftangan Malaysia

Artikel ini telah ditulis pada hari Khamis , Khamis, Disember 27, 2012 di bawah kategori . Anda boleh mengikuti artikel ini melalui comments feed .

0 ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan