Seni telepuk adalah di antara teknik menghias kain yang
telah diusahakan sejak kurun ke-18.
Ragam hias yang rumit akan ditekap pada kain gerus menggunakan sejenis
perekat dan perada (helaian atau debu emas yang nipis). Seni telepuk dikatakan dibawa masuk ke
Semenanjung Malaysia oleh pedagang-pedagang Bugis. Peralatan yang digunakan untuk menelepuk
adalah gam Arab (sejenis perekat), perada emas, pelbagai corak sarang bunga
kayu berukir, sudip buluh dan berus.
Kain Bugis dan batik antara kain yang boleh
ditelepuk. Namun demikian kain-kain ini
perlu digerus hingga licin untuk membolehkan perada emas melekat dengan
baik. Tukang telepuk menyediakan gam
Arab dengan mencalit sedikit gam pada belakang lengannya menggunakan sudip
buluh. Sarang bunga ditekap pada perekat
sebelum dicetak pada permukaan kain.
Perada kemudiannya ditaburkan dengan cermat di kawasan bergam; lebihan perada akan diberus keluar dan
dikumpul untuk digunakan semula. Proses
ini dilakukan berulang kali sehingga ragam hias yang dikehendaki diperolehi.
Pelbagai pakaian wanita dan lelaki boleh dihias dengan
telepuk. Ini termasuk kain samping,
sarung, kain lepas, kain persegi (untuk membuat tengkolok) dan kain dagang
luar; perada hanya dilekatkan pada bahagian yang terdedah. Teknik telepuk memerlukan ketekenunan
pengusahanya (lazimnya kaum wanita) untuk menentukan susunan ragam hias yang
kemas. Pada masa kini, hanya segelintir
pengusaha yang masih bergiat di dalam bidang ini.
The art of telepuk
or gilding cloth is a technique used to pattern textiles since the 18th
century. The elaborate patterns are actually created by gluing on thin gold
foil or dust (parada) on the pre-calendered cloth. Patterning cloth using this method is common
in the Malay Archipelago; in Indonesia it is known as parada. This technique was believed to have been
introduced to the peninsular by Bugis merchants. The material used include Arabic gum (an
adhesive), gold foil or dust (parada), various carved wooden stamps
(sarang bunga, bamboo spatula (sudip) and brush.
Various textiles
and items of clothing can be gilded, including kain Bugis and batik. Regardless of the type of cloth used, it must
first be calendered to enable the gold foil to adhere well. Before gilding begins, the artisan has to
prepare the adhesive; a little Arabic gum is placed on the back of the forearm
and worked vigorously with spatula. The
required wooden stamp is brought into contact with adhesive, and then stamped
onto the cloth. Gold foil or dust is
then carefully placed on the glued surface and excess brushed off and
reused. This process is repeated until
the desired design is formed.
A variety of cloth
and clothing for both men and women can patterned this way including hip
wrappers, sarongs, samping (short sarong) and the cloth headdress. However gilding is normally restricted to
areas, which are visible when worn in an effort to economize. Much skill is needed to align the block and
ensure accurate registration. Today,
there are few practicing artisans on this delicate art.
Sumber : Bahagian Pemuliharaan, Kraftangan Malaysia
Artikel ini telah ditulis pada
hari Khamis
, Khamis, Disember 27, 2012
di bawah kategori
Tekstil
. Anda boleh mengikuti artikel ini melalui
comments feed
.
Catat Ulasan