Kain Dastar / Dastar Textiles  

Ditulis oleh : Bahagian Pemuliharaan Kategori :


Tenunan asli negeri Sabah merupakan warisan dari zaman Dong-son.  Pada hari ini kaum Bajau Irranum dan Dusun merupakan pelopor kepada tenunan dastar yang juga dikenali sebagai kain tubau.  Kemahiran menenun kain dastar dipercayai berasal dari Kota Batu (Cotabato) di Filipina dan telah dibawa masuk melalui Kampung Merabau di daerah Kota Belud, Sabah.

Untuk menghasilkan sehelai kain dastar yang cantik dan unik, beberapa proses yang agak rumit harus dijalankan.  Benang kapas dikanji dan dicelup bahan pewarna.  Benang yang telah diwarna perlu diikat dan diberus menggunakan opar (sabut kelapa) bagi membuang sisa kanji, juga secara tidak langsung melicin dan melembutkan benang.

Proses menerai benang dilakukan dengan menggunakan alat betera (spinning wheel) sebelum proses menganing dilakukan bertujuan menentukan panjang dan lebar kain yang akan ditenun.  Proses menggulung dilakukan untuk menyediakan benang loseng.  Kayu cengal biasanya digunakan untuk membuat papan gulung atau sulayah yang berfungsi menegangkan benang loseng supaya tersusun dengan kemas.

Benang loseng ini kemudiannya dimasukkan ke dalam gigi jentera untuk proses menyapuk atau mencolek.  Setelah proses menyapuk, kerja melilitkan benang karat pada benang loseng akan bermula.  Peringkat ini disebut mengarat atau bibitan.  Proses menenun kain dastar adalah hampir serupa dengan menenun songket.  Reka corak akan terhasil pada peringkat mencolek bunga.

Menenun kain dastar memerlukan daya kreativiti dan pengamatan yang teliti dari tukang tenun, terutamanya semasa proses mencolek bunga.  Benang pelbagai warna digunakan untuk mencolek reka corak yang terdiri daripada motif tumbuh-tumbuhan, haiwan dan corak geometrik.  Warna-warna tradisi suku kaum Bajau seperti warna hitam, putih, merah, kuning dan hijau telah menjadi identiti tenunan dastar sejak dahulu lagi.  Kain tenunan dastar digunakan oleh kaum lelaki Bajau sebagai tanjak (pudong) yang dipakai untuk menghadiri sesuatu upacara kebesaran, perayaan atau majlis perkahwinan.


The Bajau, Irranun and Dusun peoples of Sabah in northern Borneo weave a unique supplementary weft textile known as dastar. In the local dialect, these textiles are also known as kain tubau. It is believed that this weaving technique may have originated from Kota Batu (present-day Cotabatao) in southern Philippines, arriving in northern Sabah through Kampung Merabau in the district of Kota Belud.

Dastar is traditionally woven by women on a wide bamboo back strap loom. Colourful cotton supplementary weft (extra latitudinal threads) is used to create various patterns on a plain ground. Dastar weaving requires both creativity and an eye for detail, especially to create fine designs during the patterning stage (mencolek bunga).

The pre-production process is as follows: hanks of cotton yarn is first dyed & starched; excess starch is removed by brushing the yarn with coconut husk fibre (opar), which also smoothens the threads. The starch is necessary as it facilitates easier handling during the patterning stage.

The yarn is then wound onto bobbins using a betara spinning wheel. The length and width of the cloth is determined using a warping frame. The warp is then carefully wound onto a warping board (sulayah), threaded through the comb (menyapuk), and then string heddles are attached (bibitan) before weaving can commence.

Common woven motifs include horses, mounted horsemen, local flora and fauna, and stylised geometrical patterns. The traditional colour palettes of the Bajau were black, white, red, yellow and green. Such dastar squares are shaped into pudong (a head-dress) to be worn by Bajau men for celebrations and weddings.

Sumber : Bahagian Pemuliharaan, Kraftangan Malaysia

Artikel ini telah ditulis pada hari Khamis , Khamis, Disember 27, 2012 di bawah kategori . Anda boleh mengikuti artikel ini melalui comments feed .

0 ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan