Kain
Cindai mula dikenali di alam Melayu Nusantara sekitar abad ke 15. Kain Cindai atau dikenali juga sebagai Kain
Patola dipercayai berasal dari Gujerat,
India. Pedagang India yang beragama
Islam telah memperkenalkan Kain Cindai dan kemudiannya berkembang di Kepulauan
Melayu. Ia juga dikenali sebagai
‘Chindhe’, kain Geringsing atau Kain Limar.
Teknik ikat ganda gaya cindai ditenun menggunakan benang sutera atau
kapas.
Teknik ikatan ini sangat rumit kerana kedua-dua benang
loseng dan pakan harus diikat dan dicelup dengan pelbagai warna secara
berasingan. Warna-warna yang digunakan
termasuk warna jingga dan merah kesumba.
Benang yang ditenun menghasilkan ragam hias seperti corak ‘giling
kacang’, ‘hujan lebat’, dan corak ‘merpati sekawan’. Menurut sejarah, Kain Cindai merupakan
tekstil pertama yang digunakan oleh anak-anak raja. Di samping itu Kain Cindai juga digunakan
oleh golongan istana sebagai persalinan lengkap pakaian adat seperti bengkung,
selendang dan untuk berkemban. Dalam
adat perkahwinan kerajaan Johor-Riau, Kain Cindai adalah tekstil pilihan
utama. Kain ini juga digunakan dalam
hampir kesemua upacara adat seperti adat meminang, perkahwinan, kelahiran dan
kematian.
Dalam
budaya tradisi, telah diperikan tentang Cindai Betina dan Cindai Jantan. Cindai Betina atau dikenali juga sebagai
Cindai Sari agak panjang ukurannya.
Tenunan Cindai Sari lebih kasar dan motif hiasannya lebih kecil. Kain Cindai ini dipakai oleh kaum
lelaki. Cindai Jantan pula lebih halus,
pendek serta mempunyai hiasan bunga besar.
Ianya digunakan oleh kaum wanita sebagai kain pengikat pinggang.
Cindai are double ikat Indian trade
textiles, which first made their appearance in the Malay World in the 15th
century. Better known as patola, this
textile originated from Gujerat in India, and was brought into this region by
Indian Muslim traders. The Malays refer to these prized cotton or silk textiles
as cindhe or gerinsing.
The double ikat technique
used to pattern these textiles is extremely difficult to do: both the warp
(longitudinal threads) and weft (latitudinal threads) must undergo several
tie-dye sessions. Common colours include shades of red, brown and orange, while
common motifs were given local names including giling kacang, hujan lebat and
merpati sekawan.
The Malays could distinguish two forms of cindai: cindai betina (female cindai)
and cindai jantan (male cindai). Cindai betina is also
known as cindai sari and was
comparatively coarser, longer with smaller motifs and worn by men. Cindai
jantan was much finer, shorter and had larger motifs, and was worn by women
around the waist.
These textiles are highly prized and were often used
in the royal courts for almost every ceremony or ritual: from engagements to
weddings, from birth to death. It was the first textile used by royal children.
It could be fashioned into ceremonial costumes such as a bengkung corset, shoulder cloth, and as a kemban chest wrap. It was also the textile of choice for weddings
in the Johor-Riau Sultanate.
Sumber : Bahagian Pemuliharaan, Kraftangan Malaysia
Artikel ini telah ditulis pada
hari Khamis
, Khamis, Disember 27, 2012
di bawah kategori
Tekstil
. Anda boleh mengikuti artikel ini melalui
comments feed
.
Catat Ulasan