Seni Anyaman Rombong  

Ditulis oleh : Bahagian Pemuliharaan Kategori :

Kewujudan rombong adalah sebahagian hasil kemahiran kraftangan yang dipusakai sejak zaman-berzaman. Melalui kemahiran tangan dan ilham daun mengkuang dianyam dengan teknik “anyaman gila” sehingga membentuk sebuah bakul serba guna. Kesenian anyaman rombong ini sememangnya penuh dengan keunikan tersendiri dan terkenal di negeri Melaka.

Kemahiran dan kreativiti tukang anyam terserlah di dalam penghasilan reka corak dan saiz yang variasi. Keindahan warisan ini memaparkan hubung kait alam sekitar di dalam kehidupan manusia seharian. Penggunaan motif-motif yang berteraskan alam semula jadi seperti flora dan fauna menjadi sumber inspirasi di dalam penghasilan bakul rombong.

Rombong boleh didapati dalam bentuk bujur telur, potong wajik, tiga segi, empat segi dan bulat. Ia juga terdapat dalam set susunan tiga atau lima biji pada bentuk yang sama tetapi berlainan saiznya.
Gabungan sulaman dan anyaman rombong ini menampakkan keindahan dan kehalusan seni khazanah bangsa. Tidak hairanlah nilai estetika pada bakul rombong ini dikagumi dan diminati oleh masyarakat setempat dan para pelancong.


Sumber : Broshur Kraftangan Malaysia, 1995 ISBN : 983-9196-17-0

Artikel ini telah ditulis pada hari Selasa , Selasa, April 17, 2012 di bawah kategori . Anda boleh mengikuti artikel ini melalui comments feed .

0 ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan