Wau Bulan
merupakan wau rasmi kebangsaan. Ianya mendapat nama bersempena dari rekabentuk
ekornya yang berbentuk seperti bulan sabit. Sebelum dijadikan wau rasmi
kebangsaan, Wau Bulan lebih dikenali dan dimainkan di negeri Kelantan.
Sejarah kewujudan
Wau Bulan dikatakan bermula sejak empayar Sriwijaya yang mana telah disebutkan
dalam satu kisah penaklukan oleh pemerintah kerajaan tersebut iaitu Dewa Muda.
Sebelum beliau pergi berperang bagi meluaskan jajahan takluk kerajaannya,
beliau terlebih dahulu melakukan pertapaan bagi mendapatkan alamat daerah yang
sesuai untuk ditaklukinya. Setelah selesai melakukan pertapaan di dalam sebuah
gua, beliau telah keluar dengan membawa sesuatu yang menyerupai rangka wau
bulan yang dipercayai sebagai bentuk simbolik kepada peta wilayah jajahannya.
Apabila pulang daripada berperang, Dewa Muda akan memainkan Wau Bulan untuk
dipertontonkan kepada rakyat jelata dan dibahagian dada Wau tersebut juga corak
berbentuk kuntuman bunga. Setiap kali selesai berperang, biasanya kuntuman
bunga tersebut akan bertambah menambahkan jumlah wilayah baru yang berjaya
ditakluki oleh Dewa Muda dan bala tenteranya. Kewujudan Wau Bulan ini juga
dikaitkan dengan beberapa lagi mitos seperti peristiwa Dewa Muda naik ke
kayangan dengan menggunakan Wau Bulan Emas dan juga rekabentuk Wau Bulan yang
asal dikatakan merujuk kepada bahagian anggota badan manusia di zaman dahulu
yang mana bahagian kepala dan tengkuk mewakili bahagian atas wau, dada dan
pinggang pula mewakili bahagian bawah wau.
Wau Bulan yang
dimainkan pada hari ini telah mengalami perubahan berbanding dengan rekabentuk
Wau Bulan yang asal iaitu agak lonjong sedikit di bahagian sayap dan ekor
berbanding dengan yang asal iaitu berbentuk agak bulat. Busur yang dipasang
pada bahagian kepala wau ini akan mengeluarkan bunyi yang agak garau apabila
diterbangkan ke udara. Pembuat-pembuat wau tradisi sentiasa melakukan sesuatu
untuk menjadikan wau ini kelihatan lebih menarik. Dibahagian permukaannya telah
dihias dengan corak daun dan bunga-bungaan yang disobek dan ditampal dengan
pelbagai kertas warna yang menarik. Dibahagian tengah kiri dan kanan sayap wau
ini terdapat ruangan kosong yang dikenali sebagai kijang emas, kijang kencana.
Sumber : Bahagian Pemuliharaan, Kraftangan Malaysia
Artikel ini telah ditulis pada
hari Khamis
, Khamis, Disember 27, 2012
di bawah kategori
Etnik Kraf
. Anda boleh mengikuti artikel ini melalui
comments feed
.
Catat Ulasan