Tekat Kertas Perada Bertebuk  

Ditulis oleh : Bahagian Pemuliharaan Kategori :

Tekatan ini memainkan peranan penting di dalam seni tekat Melayu.  Tekatan jenis ini menggunakan kertas perada iaitu ertas yang agak tebal di mana permukaannya diliputi perada emas tulen.  Kertas ini ditebuk dengan motif ‘ awan larat ‘ atau kerawang, ragamhias yang popular dalam seni tekatan.  Kemudian ia ditambal ke atas kain dan bahagian tepi kertas itu disusurkan dengan empat lembar benang emas yang ditindih ikat dengan benang sutera merah sebagaiman Tekat Gubah.  Kadangkala kertas perada yang bertebuk itu akan dilapikkan pula dengan kain berwarna lain atau dengan cermin berwarna untuk memperindahkannya lagi.

Pada hari ini, seni tekatan dan sulaman direka dan dikembangkan, dan hasilnya digunakan sebagai hiasan dinding, kusyen bertekat, bantal bertekat, hiasan tepi tikar dan untuk kegunaan seharian.



The gold foil appplique or Tekat Kertas Perada Bertebuk plays an important role in Malay embroidery.  Gold papeer, locally known as kertas perada, is actually thick gilded paper.  This is carefully cut into the required design, normally into a Malay arabesque, the awan karat or kerawang.  The gold paper is then stitched onto the cloth and its edges secured with four gold threads couched with red silk threads, in similar fashion to the Tekat Gubah.  Sometimes coloured cloth or spangles are added.


The art of embroidery and applique have since been put to good use to enhance our contemporary lifestyle.  It is now used as decorative wall-hangings, embroidered cushions and pillows, as embroidery edgings on mats on many other decorative items.

Artikel ini telah ditulis pada hari Selasa , Selasa, April 17, 2012 di bawah kategori . Anda boleh mengikuti artikel ini melalui comments feed .

0 ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan