Tekat Gubah  

Ditulis oleh : Bahagian Pemuliharaan Kategori :

Ia merupakan satu lagi tekatan yang menggunakan benang emas atau perak.  Tekatan Tuji Timbul menggunakan mempulur kertas manakala Tekat Gubah pula menggunakan acu yang dibuat daripada kertas yang ditebuk.  Acu ini diletakkan di atas kain yang hendak ditekat sebagai contoh untuk melukis serta menurunkan corak atau ragamhias yang dikehendaki.  Setelah siap dilukis, acu diketepikan.  Benang emas atau perak akan disusun mengikut corak tersebut dan dijahit pada kain dengan menggunakan benang sutera berwarna.  Biasanya Tekat Gubah dihiasi dengan manik dan labuci.



This form of embroidery uses a paper stencil to help draw out the required designs onto the cloth.  The stencil is then removed.  Several strands of gold or silver threads are then arranged onto the cloth using the outlines as a guide.  These are then couched onto the cloth using coloured silk threads.  Tekat Gubah embroidery are normally enhanced with beads and sequins.

Artikel ini telah ditulis pada hari Selasa , Selasa, April 17, 2012 di bawah kategori . Anda boleh mengikuti artikel ini melalui comments feed .

0 ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan