Kain pelangi di antara kain warisan yang turut mewarnai kemahiran tangan masyarakat tradisi. Dipercayai kain pelangi menerima pengaruh langsung dari India yang membawa masuk kain cindai (patola) dan bandhana yang juga menggunakan teknik ikat dalam menghasilkan ragam hiasnya.
Kain pelangi mula diusahakan di Negeri Terengganu semasa pemerintahan Sultan Zainal Abidin II (1793 – 1808). Puan Minah Pelangi merupakan salah seorang tukang tenun istana telah menghasilkan kain yang berwarna warni dengan menggunakan teknik ikat celup yang kemudiannya dikenali sebagai teknik pelangi.
Kain putih diikat (teknik pelangi) dan disembat (teknik tritik) mengikut reka corak yang diperlukan dan kemudian kain dicelup ke dalam bahan pewarna. Proses mengikat dan mewarna ini dilakukan berulang kali. Bahagian yang diikat dan disembat adalah kalis air dan akan menghasilkan ragam hias pelangi yang unik dan menarik antaranya bentuk geometrik seperti bintang, bulatan serta segitiga yang diolah dengan unsur tumbuhan dan kerawang.
Oleh kerana reka letak pada ragam hiasnya menyerupai reka letak kain batik, kain pelangi turut dikategorikan sebagai batik walaupun proses pengeluarannya tidak menggunakan lilin.
Dahulu kain pelangi digunakan sebagai kain sarung, kain tutup dada (kemban) dan selendang wanita serta inang pengasuh di istana. Seni kemahiran ini semakin dilupakan, namun demikian karyawan seni masih menerapkan teknik pelangi terutama pada rekaan pakaian.
Kain Pelangi or tie-dye textiles one of the glorious heritage textiles may have been influenced to some degree by Indian trade textiles, namely the patola (a double ikat) and bandhana (tie-dye).
Kain pelangi or tie-dyed cloth was first produced in the state of Terengganu during the reign of Sultan Zainal Abidin II (1793 - 1808). A royal weaver named Minah Pelangi had produced these colourful cloths using the tie-dye method.
Two main techniques were used to pattern plain white cloth: by tying resists (pelangi) or by stitching and gathering (tritik), both done prior to immersing the cloth in a dye bath. Dye cannot penetrate the waterproof resists and gathers, thus creating white patterns. This process is repeated for each colour, with details and highlights added later by dye painting.
Though these colourful cloth are sometimes referred to as batik pelangi, the superficial resemblance is misleading as kain pelangi does not utilise wax as a resist. Common motifs featured include geometric shapes such as stars, circles and triangles, and organic forms including various plants and kerawang arabesques.
Kain pelangi was once for the sole use of noblewomen and their ladies-in-waiting. It was fashioned into tubular sarongs, kemban (chest wraps) and shoulder cloths. Today, traditional tie-dye is no longer produced commercially. However some artisans have begun producing contemporary tie-dye, especially for leisurewear.
Sumber : Bahagian Pemuliharaan, Kraftangan Malaysia
Artikel ini telah ditulis pada
hari Khamis
, Khamis, Februari 21, 2013
di bawah kategori
Tekstil
. Anda boleh mengikuti artikel ini melalui
comments feed
.
Catat Ulasan