Sumphitan Temuan (The Temuan Blowpipe)  

Ditulis oleh : Bahagian Pemuliharaan Kategori :

Sumpitan memang terkenal dan dikaitkan langsung dengan masyarakat pribumi di Malaysia. Namun demikian, bahan buatannya berbeza diantara satu suku kaum dengan yang lain. Kebanyakan masyarakat pribumi di Malaysia Timur menggunakan batang kayu sepenuhnya untuk membuat laras sumpitan manakala di Malaysia Barat, campuran bahan kayu dan buluh digunakan.

Di zaman moden ini, sumpitan diabadaikan sebagai kraf warisan sejarah. Namun, sumpitan masih digunakan untuk berburu dan juga sebagai koleksi cenderahati pelancung tempatan dan luar negara.

Masyarakat pribumi Temuan yang menetap di sekitar Selangor dan Negeri Sembilan turut menghasilkan hiasan motif pada barang kegunaan mereka. Keaslian barangan mereka diperkuatkan dengan penggunaan bahan pelengkap semulajadi seperti rotan, daun bertam dan kayu kobin. Paling menarik permukaan luar sumpitan digilap menggunakan daun mempelas yang juga popular digunakan di kalangan pengukir kayu Melayu. Ukiran motif dicipta berilhamkan alam semulajadi dan membawa makna tertentu.

Di samping sumpitan, kaum Temuan juga menghasilkan barangan kraf bakul rotan dan buluh, atap bertam dan jerat binatang.

Sumber : Broshur Kraftangan Malaysia

Artikel ini telah ditulis pada hari Rabu , Rabu, Oktober 10, 2012 di bawah kategori . Anda boleh mengikuti artikel ini melalui comments feed .

0 ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan