Batik Tulis (Hand-Drawn Batik)  

Ditulis oleh : Bahagian Pemuliharaan Kategori :

Pengeluaran komersil batik tulis di Malaysia hanya bermula sekitar tahun 1960-an dan memuncak pada awal 1990-an.  Pengeluarannya tidak lagi terhad kepada Kelantan dan Terengganu malah telah menular ke semua bandar-bandar besar di Semenanjung Malaysia seperti Kuala Lumpur, Johor Bahru dan Pulau Pinang.

Tidak dinafikan bahawa seni batik tulis merupakan warisan dari batik Kraton Jawa.  Walaupun kedua-dua dihasilkan menggunakan lakaran canting, namun terdapat beberapa perbezaan dari segi estetik dan teknik pengeluaran yang boleh membezakan batik tulis tempatan dengan batik yang dihasilkan di jawa.

Ini termasuk penggunaan lakaran lilin secara bebas, pewarnaan kain dengan menggunakan berus (teknik conteng), kepelbagaian warna dan ragamhias yang tidak lagi tertakluk pada konvensyen klasik.  Di Jawa pula, proses mencanting dan membuang lilin harus dilakukan berulangkali kerana pewarnaan dilakukan secara rendaman.

Di Malaysia, batik tulis juga dikenali sebagai batik conteng dan boleh diperbuat daripada pelbagai jenis kain termasuk kapas, rayon, voile dan sutera.  Ragamhiasnya pula terdiri daripada motif tumbuh-tumbuhan, bunga serta motif-motif geometrik.  Rekacoraknya juga mempunyai pelbagai susunletak, bergantung kepada fesyen semasa.

Batik tulis lazimnya dihasilkan sebagai kain pasang untuk kaum wanita dan baju kemeja lelaki, untuk ke majlis-majlis formal.  Namun ragamhias bebas batik tulis juga sangat sesuai untuk pakaian istirehat seperti skaf, pareo, kaftan dan sebagai hiasan dinding.  Malah gabungan teknik lama dengan teknik terkini seperti penindihan warna dan ‘garisan air mas‘, menghasilkan koleksi kontemporari yang sesuai untuk kedua-dua pasaran tempatan dan luar negeri.

Hand-drawn batik or batik tulis is relatively new to Malaysia as commercial production was only initiated in the 1960s and clamed in the early 1990s.  Production of batik tulis is no longer confined to Kelantan and Terengganu but was has since spread to most large towns on the peninsula including Kuala Lumpur, Johor Bahru and Penang.

Although Malaysian batik tulis is derived from the Javanese batik Kraton, there are notable differences in terms of aesthetics and production process which set each apart.

Each are hand-drawn using a canting (a spouted waxing instrument) but the Malaysian artisan uses fluid, seeping strokes and a repertoire of motifs which do not heed classical conventions.  The cloth isn’t dip-dyed but coloured using brushes, a technique known as conteng.  Thie allows for the creation of shaded, multi-hued which is also known as batik conteng.

Various cloth are including cotton, rayon, voile and silk.  These are patterned with floral motifs, foliage and geometrical motifs, arranged in various layouts as dictated by current trends.

Batik tulis is usually produced as kain pasang, four-metre lenghts tailored into women’s traditional costumes, or in two metre lengths used for men’s shirt.  These garments are often used for formal events.

However the very fluidity of batik tulis also enables it to be used as leisurewear including as scarves, pareo, caftans and even as framed art.  In fact, the combination of age-old techniqques with modern ones (including over-dyeing colours and the gold-line technique or ‘garisan air mas‘) has created a contemporary look which appeals to both domestic and overseas buyers.

Artikel ini telah ditulis pada hari Selasa , Selasa, April 17, 2012 di bawah kategori . Anda boleh mengikuti artikel ini melalui comments feed .

0 ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan