Seramik (Kemasan Painting) / Ceramics (Finishes Painting)  

Ditulis oleh : Bahagian Pemuliharaan Kategori :

Seramik adalah salah satu seni kraf tertua di dunia. Setiap negara mempunyai kraf seramik tersendiri. Tembikar yang telah siap dibentuk dijemur sehingga kering dan kemudian dibakar menggunakan teknik pembakaran biskut. Labu yang telah siap dibakar dibiarkan sejuk di dalam tempat pembakaran. Motif yang sering digunakan ialah motif organik dan geometri. Dahulu labu ini digunakan sebagai bekas menyimpan air minuman. Fungsi dan kegunaan produk seramik telah berubah mengikut perkembangan semasa. Selain untuk memenuhi keperluan harian, seramik rekaan kontemporari menjadi item dekorasi dan hadiah cenderamata yang eksklusif. Terdapat teknik lukisan atas permukaan seramik. Ianya dihasilkan dengan melukis dan mewarna reka corak di atas permukaan seramik mengikut kreativiti. 

Ceramics is one of the oldest craft in the world. Each country has its own ceramic crafts. The finished molded pottery hung up to dry and then burned using biscuits burning techniques. Flared gourd has cooled completion of the crematoria. Motif that is often used is organic and geometric motifs. This gourd formerly used as a container of drinking water. Function and use of ceramic products has evolved throughout the years. In addition to daily needs, ceramic contemporary design into decor items and exclusive souvenirs. There are techniques of painting on ceramic surfaces. It is produced by drawing and coloring design patterns on the ceramic surface by creativity.

Sumber : Demonstrasi Kraf, Promosi Hiasan Dalaman dan Seni Taman 2013

Artikel ini telah ditulis pada hari Jumaat , Jumaat, Oktober 11, 2013 di bawah kategori . Anda boleh mengikuti artikel ini melalui comments feed .

0 ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan