Ukiran Patung / Sculpture  

Ditulis oleh : Bahagian Pemuliharaan Kategori :

Ukiran patung hanya diusahakan oleh suku kaum Mah Meri dan Jah Hut yang menjadikan sebahagian daripada kepercayaan animism mereka. Patung yang diukir melambangkan unsur-unsur yang pelbagai seperti tanah, pelangi, guruh, angin, lautan dan bumi. Dalam dunia mitologi mereka, patung-patung yang diukir mempunyai pelbagai corak dan fungsi dan dipercayai adalah jelmaan roh nenek moyang mereka. Kayu keras seperti nyirih, meranti, cengal, sena dan kemuning adalah yang terbaik untuk menghasilkan sesebuah ukuran. Asalnya kesenian ukiran patung sinonim dengan tujuan perubatan dan bomoh tetapi kini beralih menjadi bahan cenderamata dan perhiasan rumah. 

Sculpture only undertaken by the Mah Meri tribe and Jah Hut makes part of their animism beliefs. Carved statues symbolize the various elements such as soil, rainbow, thunder, wind, ocean and earth. In their mythology the world, carved statues have various designs and functions and are believed to be incarnations of the souls of their ancestors. Hardwoods like nyirih, meranti, cengal, lists and yellow are best to produce a measure. Originally synonym with art sculptures and shaman medical purposes but are turning into souvenir items and home furnishings.

Sumber : Demonstrasi Kraf, Promosi Hiasan Dalaman dan Seni Taman 2013

Artikel ini telah ditulis pada hari Jumaat , Jumaat, Oktober 11, 2013 di bawah kategori . Anda boleh mengikuti artikel ini melalui comments feed .

0 ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan