Ukiran Kayu 3 Dimensi / 3D Woodcarving  

Ditulis oleh : Bahagian Pemuliharaan Kategori :

Ukiran kayu merupakan simbol ketelitian tukangan tangan, kemahiran dan ketinggian ilmu yang diterjemahkan ke atas panel kayu. Ekspresi yang dipaparkan melalui ukiran kayu mewakili watak dan budaya masyarakat Melayu di Malaysia. Simbol dan identiti yang ditonjolkan pada ukiran kayu mencerminkan jati diri masyarakat Melayu. Mengukir ialah proses meluakkan kayu dengan menggunakan alat ukir yang dibantu oleh kemahiran tangan. Bentuk ukiran kayu yang lazim dihasilkan oleh pengukir Melayu adalah ukiran dua dimensi dan ukiran tiga dimensi (3D). Antara jenis ukiran kayu ialah Ukiran Timbul Tanpa Silat, Ukiran Timbul Bersilat Hampir dan Ukiran Tebuk Tembus Tanpa Silat.
Keindahan ukiran Melayu adalah manifestasi gambaran jiwa dan budaya yang dimiliki oleh masyarakat Melayu dengan gabungan ketinggian ilmu, kebolehan minda dan kemahiran untuk mengerahkan deria disalurkan kepada ukiran kayu sebagai satu nikmat yang boleh dihayati.

Carving on wood panel is a symbol of intricacy from highly skilled hand work. The culture and identity of the Malay community in Malaysia are expressed through the carving. It also symbolizes and portrays the strong character of the Malays.  Aided by the skills of hand, shallow gouges on the wood are made using carving tools. Common form of wood carvings produced by Malay craftsmen are two and three-dimensional sculptures. Among the types of carvings are “Timbul Tanpa Silat”, “Timbul Bersilat Hampir” and “Tebuk Tembus Tanpa Silat”.

The beauty of a Malay carving is the manifestation of the soul and culture of the Malay community and together with high knowledge, abilities and skills that are transferred to the carvings on wood. It has been like a gift that should be appreciated.

Sumber : Demonstrasi Kraf, Promosi Hari Kraf Kebangsaan 2014

Artikel ini telah ditulis pada hari Selasa , Selasa, Mac 25, 2014 di bawah kategori . Anda boleh mengikuti artikel ini melalui comments feed .

0 ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan