Lembing / Javelin  

Ditulis oleh : Bahagian Pemuliharaan Kategori :

Lembing merupakan sejenis senjata yang dihasilkan oleh tukang-tukang besi dan dikategorikan sebagai senjata lontar. Lembing yang menjadi senjata lontaran mempunyai tulang berjalur di tengah-tengah matanya. Ini adalah sifat utama yang terdapat pada lembing di Semenanjung Malaysia. Batangnya diperbuat daripada kayu lurus, mata lembing dimasukkan ke dalam batang dan diperkuat dengan ikatan rotan atau simpai logam. Mata lembing dibentuk seperti pisau dan tidak berduri. Lembing Melayu lebih pendek, ringan dan matanya tajam dan tirus. 

Javelin is a type of weapon produced by blacksmiths and categorized as throwing weapons. Javelin throws a weapon that has bones in the middle striped eyes. These are important properties that are in the javelin in Peninsular Malaysia. The stem is made of a straight stick, spear points included in the trunk and reinforced with rattan or ferrule bond. Spear points shaped like knives and not prickly. Malay javelin is shorter, lighter and his eyes sharp and pointed.

Sumber : Demonstrasi Kraf, Promosi Hiasan Dalaman dan Seni Taman 2013

Artikel ini telah ditulis pada hari Jumaat , Jumaat, Oktober 11, 2013 di bawah kategori . Anda boleh mengikuti artikel ini melalui comments feed .

0 ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan