Keris  

Ditulis oleh : Bahagian Pemuliharaan Kategori :

Keris senjata tajam yang digunakan untuk menyerang atau mempertahan diri. Keunggulan dan kehebatan keris ini sering dikaitkan dengan keberanian, kekuatan, kekuasaan dan maruah. Pemikiran dan pendirian empu keris atau tukang keris bersandarkan resam dan budaya masyarakat disempurnakan ke dalam ciptaan senjata tradisional ini. Mata merupakan bahagian yang paling penting pada sebilah keris. Kebanyakan mata keris dihasilkan dengan cara tempaan. Mata keris biasanya diperbuat daripada campuran sekurang-kurangnya dua jenis besi tetapi mata keris yang baik dan bermutu tinggi diperbuat daripada campuran tujuh jenis besi. 

Keris is sharp weapons used to attack or defend themselves. The keris superiority and greatness is often associated with courage, strength, power and dignity. Thoughts and masters erection Keris or Keris craftsman are based on the cultural traditions perfected in the creation of this traditional weapon. Eye is the most important in a keris. Most of the keris were produced by forging. Keris’s eyes usually made ​​of a mixture of at least two types of iron but a good keris eye was made ​​from high-quality mix of seven types of steel.

Sumber : Demonstrasi Kraf, Promosi Hiasan Dalaman dan Seni Taman 2013

Artikel ini telah ditulis pada hari Jumaat , Jumaat, Oktober 11, 2013 di bawah kategori . Anda boleh mengikuti artikel ini melalui comments feed .

0 ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan