Cincin Perak (Teknik Tulang Sotong) / Silver Rings (Squid Bone Technique)  

Ditulis oleh : Bahagian Pemuliharaan Kategori :

Barang kemas perak adalah perhiasan yang digunakan untuk merias atau mempercantik diri terutamanya kaum wanita dan diperbuat menggunakan bahan Perak. Antara barang kemas yang dihasilkan terdiri dari cincin, kalung, gelang, loket dan anting-anting. Salah satu teknik yang digunakan untuk menghasilkan aksesori cincin perak adalah teknik tulang sotong. Proses menggunakan teknik ini dimulakan dengan menyediakan ‘master mould’ yang digunakan sebagai contoh untuk mengukir tulang sotong. Tulang sotong yang telah siap diukir kemudiannya dituang dengan bahan perak yang telah dilebur untuk menghasilkan cincin separuh siap. Cincin tersebut kemudiannya dikemaskan dan dikilatkan sebagai produk akhir.

Silver jewelry is jewelry that is used to make up or beautify themselves, especially the women and are made using silver. Among the jewelry produced consists of rings, necklaces, bracelets, pendants and earrings. One of the techniques used to produce silver rings accessories is technique cuttlefish bone. The process of using this technique was started by provides a master mold that was used for cuttlefish bone carving. Completed cuttlefish bone carved then poured in silver material that was melted to produce semi-finished rings. Ring is then finished and polished as the final product.

Sumber : Demonstrasi Kraf, Promosi Hiasan Dalaman dan Seni Taman 2013

Artikel ini telah ditulis pada hari Jumaat , Jumaat, Oktober 11, 2013 di bawah kategori . Anda boleh mengikuti artikel ini melalui comments feed .

0 ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan